Veoma poznati testovi ličnosti koji se koriste u istraživanju i planiranju karijere su Myers-Briggsov pokazatelj tipa i test ličnosti Big Five. Oba su testa tačna mjerila osobnosti kako ih definira temeljna teorija osobnosti svakog od njih. Pitanje koje testni korisnik mora postaviti jest: “Prihvatam li temeljnu teoriju?”.

Myers-Briggs

Indikator tipa Myers-Briggs razvijen je na temelju pristupa osobnosti izvedenog iz dijelova analitičke psihologije švicarskog psihologa i psihijatra Carla Junga. Jung je predložio da bi se svi ljudi mogli opisati u odnosu na tri niza dihotomija:

  • ekstravertirani / introvertirani
  • osjetni / intuicijski i misleći / osjećajni
  • prosuđivanje / opažanje, dodale su Katharine Cook Briggs i njezina kći Isabel Briggs Myers koje su bile prve istraživačice koje su uspješno razvile mjeru jungovske osobnosti.

 S četiri osobine koje imaju dvije moguće razine, nastaje ukupno šesnaest tipova ličnosti. Svaka osobina nema sredinu; vi ste na jednoj ili drugoj strani. Zanimljivo je da je klasifikacija ovih šesnaest vrsta bila dovoljno sveobuhvatna da zadovolji većinu istraživačkih pitanja vezanih uz osobnost. Zbog toga su testovi ličnosti Myers-Briggs jedni od najpoznatijih.

Ipak, osobine većine ljudi najbolje bi se opisale na kontinuumu, a ne na dihotomiji. Oslanjanje na kontinuum za svaku osobinu rezultiralo bi beskonačnim brojem tipova ličnosti. Mnogi od kontinuirano proizvedenih tipova malo bi se razlikovali od prepoznatih šesnaest vrsta.

collage of portraits of cheerful woman
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Velika petica mjera je osobnosti koja se doživljava kao skup relativno nepromjenjivih osobina. Ove osobine uzete kao zbirka opisuju čovjekovu osobnost. Testovi ličnosti online nisu pouzdani kao pravi, no mogu ponuditi zadovoljavajuće rezultate.

 Istraživači su posljednjih godina prihvatili i promovisali teoriju osobina, ali teorijski koncepti nisu novi. Teorija osobina uspostavljena je početkom 20. stoljeća, ali desetljećima ignorisana.

Istraživači su primijetili da mjerenje osobina može učinkovito predvidjeti uspjeh osobe u školi ili na poslu. Međutim, predviđanje problema bez nuđenja rješenja malo je više od podržavanja samoispunjavajućih proročanstava. Najpraktičnija upotreba testova Velike petice pronađena je u pomaganju radnicima da se prilagode školi ili poslu. Testovi ličnosti danas su dostupni i na internetu i mogu vam pomoći u određivanju karaktera.

Kako se koriste testovi ličnosti?

Testovi  ličnosti mogu se zloupotrijebiti. Tvrtka može očekivati ​​da određene pozicije zahtijevaju određenu osobinu ličnosti. Bez obzira angažiraju li savjetnika ili rade vlastito poduzeće za izradu testa, test bi trebao biti oblikovan da identificira tu poželjnu karakteristiku zaposlenika. Ako je očekivanje netačno, test bi mogao biti pouzdan, ali ne valjan.

Jedan je veći prodavač koristio interni test kako bi utvrdio koji bi kandidati bili najbolji prodajni saradnik. Test je uključivao niz izjava na koje je podnositelj zahtjeva odgovorio na suglasnost na skali od 1 do 5. Temeljni koncept testa bio je da prodajni suradnik treba biti naglašen. Dakle, samo su oni koji su dosljedno birali 1 i 5 (bez obzira na izjavu) odabrani za daljnje zapošljavanje. Odabir krajnosti pokazao je poželjnu osobinu “naglašenosti”, tako da je test bio pouzdan. Međutim, koncept želje za naglašenom prodajnom snagom pokazao se pogrešnim kad je tvrtka pronašla previše ovih novaka koji se svađaju s kupcima.

Utvrđeni testovi ličnosti poput Myers-Briggsa ili Velike petorke mogao bi se na sličan način zloupotrijebiti ako se rezultati koriste za identificiranje kandidata za radno mjesto na temelju osobine ličnosti, a ne na stvarnim kompetencijama. Na primjer, svako ko se bavi područjem nabavljača (u bilo kojem području) zahtijeva iste kompetencije bez obzira na osobnost. Međutim, neke tvrtke očekuju određenu osobnost nabavnoga agenta koji je možda jedini predstavnik tvrtke među distributerima.

Kao i model Big 5, bilo koja procjena osobnosti ili ponašanja ne može znati stvari na koje niste izričito odgovorili u upitniku. Ponekad komercijalni testovi ličnosti postavljaju neobična pitanja – poput, identificirate li se sa zmijama? ili Kako reagirate na određenu boju? – i pokušajte izvući zaključke iz svojih odgovora. Takve se vrste zaključaka upuštaju u pseudoznanstvene.